پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

وام ۲۵ میلیونی خودرو بازار راکد خودرو را لرزاند/ اصفهان در استقبال از این طرح سوم شد

عصر روز اول آغاز این طرح، خرید خودرو وارد فاز عملیاتی شد و آنگونه که آمارهای رسمی می‌گفتند، ثبت نام برای دریافت ۱۱ هزار دستگاه خودرو از سوی مردم تنها در ساعات اولیه اجرای طرح نهایی شده بود.
هر چقدر که از زمان اجرای طرح گذشت، اوضاع تغییر کرد به نحوی که دو روز از اجرای طرح نگذشته، برخی از نمایندگی‌ها اعلام می‌کردند که ظرفیت فروش برخی از خودروها به اتمام رسیده است.
چهار روز از طرح نگذشته بود که دولت اعلام کرد، ۱۰۲ هزار نفر برای خرید خودرو در قالب دریافت وام ۲۵ میلیون تومانی ثبت نام کرده و ۹۱ هزار نفر هم پول خود را به حساب خودروسازان واریز کرده‌اند. از همین جا بود که زمزمه‌های بسته شدن طرح خرید خودرو با وام کم بهره دولتی، دهان به دهان پیچید.
البته در همان روزهای ابتدایی طرح نیز خودروسازان ظرفیت فروش برخی خودروهای خود را بالا بردند و برخی نمایندگی‌ها می‌گفتند برای خودروهایی که به تازگی ظرفیت فروش اضافه شده است، مدت زمان تحویل دیگر ۳۰ روزه نخواهد بود.
در همان روزها بود که خودروسازان اعلام کردند که از زمانی که پرونده فرد متقاضی تکمیل شده و تائیدیه‌های حساب خود و چک‌ها و حساب ضامنش نیز از سوی خودروسازان صورت گرفته باشد، تحویل ۳۰ روزه خواهد بود اما همه چیز بستگی به زمان تکمیل پرونده دارد، یعنی اگر مدت زمان تکمیل پرونده یک متقاضی، یک ماه هم به طول می‌انجامید.
آنگاه از همان زمانی که پرونده تکمیل شده، تحویل ۳۰ روزه خواهد بود، بنابراین ممکن بود که متقاضی از زمان اقدام به ثبت نام و شرکت در این طرح تا زمان تحویل خودروی خود حتی تا ۶۰ روز هم باید منتظر بماند.
در این میان، ظرفیت تولید برخی از خودروها هم در گزارش‌های ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت پایین‌تر از قبل آمده بود و بنابراین آنچه که در انبار خودروسازان باقی مانده بود، خودروهایی بود که برخی از آنها پرطرفدار و برخی دیگر شرایطی معمولی داشتند.
بنابراین وقتی که این طرح آغاز شد، اگرچه استقبال مردم نسبت به برخی از انواع خودروها بالا بود اما ظرفیت تولید هم به گونه‌ای نبود که این استقبال را پاسخ دهد.
بر همین اساس، طرح وام 25 میلیونی خودرو که از 18 آبان ماه شروع شده بود، با گذشت شش روز و پس از نامه‌نگاری بانک مرکزی با وزارت صنعت رسماً به پایان رسید.
ختم ماجرا اینگونه رقم خورد که در ششمین روز از اجرای این طرح که خودروسازان بیش از 125 هزار نفر را ثبت‌نام کرده بودند، بانک مرکزی نامه‌ای خطاب به وزارت صنعت منتشر و اعلام کرد، سقف فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیون تومانی 110 هزار خودرویی است که در انبار خودروسازان مانده و این طرح شامل تولید آتی خودروسازان نمی‌شود.
بیش از 20 درصد خودروهای فروش رفته در طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو، پراید بوده است.
آمارها حاکی از آن است که ظاهراً مبلغ کم پیش پرداخت خودروی پراید باعث شده این خودرو در کانون توجه بیش از 20 درصد متقاضیان وام 25 میلیون تومان قرار بگیرد و بیشترین فروش را برای خودروساز سایپا رقم بزند.  
براساس این طرح، متقاضی باید 20 درصد ارز خودروی مورد نظر را بپردازد که این مبلغ پیش برای پراید به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود 4 میلیون و 380 هزار تومان می‌شود.  
معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: استان تهران با ۸ هزار و ۷۱۴ و بوشهر با ۲۷۸ نفر به ترتیب اولین و آخرین استان‌های متقاضی وام خودرو هستند.
رضا تقی‌زاده پیرامون آخرین آمار از تعداد متقاضیان ثبت نام کننده وام خودرو، اظهار داشت: تاکنون ۴۷ هزارو ۱۱۶ نفر ثبت نام داشته‌ایم که از بین آنها ۳۸ هزار نفر تایید صلاحیت شده و حواله‌های خود را واریز کرده‌اند.
وی ادامه داد: استان خراسان رضوی و اصفهان هم به ترتیب با آمارهای ۱۱ و ۸ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.


3831 اصفهانی به استقبال طرح خرید خودرو رفتند
عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اصفهان با اشاره به پرداخت وام 25 میلیونی خودرو، گفت: سود 16 درصدی این وام کف سود وام‌های دیگر بوده و بسیار مناسب است.
ابراهیم احمدی اجرای طرح واگذاری وام 25 میلیونی خودرو را برای مردم به صرفه دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌ها سپرده‌های شهروندان را 22 تا 28 درصد می‌دهند که به دلیل دیرکرد پرداخت‌ها باید 6 درصد نیز اضافه بپردازند و در کل 32 درصد می‌شود.
وی افزود: شرایط اقتصادی جامعه شرایط مساعدی نیست و قدرت خرید مردم هم پایین آمده است، بنابراین ارائه طرح‌های اقتصادی در قالب بسته خروج از رکود می‌تواند مؤثر باشد.
عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اصفهان با تاکید بر اینکه اجرای طرح وام 25 میلیونی خودرو بازار راکد خودرو را تکان داده است، تصریح کرد: امیدواریم پس از مدتی این طرح دوباره تدام یابد تا بازار همچنان رونق داشته و خرید و فروش در آن متوقف نشود.
وی بیان داشت: دولت در زمان رکود با تشویق مصرف کنندگان به خرید می‌تواند اقتصاد را به حرکت درآورد و این سیاست در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است.
احمدی با بیان اینکه خودرو صنعت مادر است، یادآور شد: این صنعت می‌تواند در به حرکت درآوردن سایر صنایع نظیر فولاد، آلومینیوم، پلیمر و غیره موثر باشد و به نوعی موتور محرک اقتصاد باشد.
وی در خصوص تعداد متقاضیان وام 25 میلیونی خودرو در نمایندگی‌ها سایپا و ایران خودرو، گفت: طی شش روز اجرای این طرح به ترتیب 57 نفر و 53 متقاضی در نمایندگی‌های سراسر کشور حواله‌های خود را واریز کردند.
عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اصفهان خاطر نشان کرد: تعداد 6 هزار و 182 متقاضی در سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری با تایید صلاحیت حواله‌های خود را به نمایندگی ایران خودرو واریز کرده‌اند.
وی ادامه داد: تعداد 3 هزار و 831 نفر از استان اصفهان، یک‌هزار و 603 نفر از یزد و 750 متقاضی از استان چهارمحال بختیاری حواله‌های وام 25 میلیونی خودرو را به نمایندگی ایران خودرو واریز کردند.
احمدی با تایید کیفیت خودروهای واگذاری با وام 25 میلیونی به متقاضیان، افزود: خودروهای داخل فقط از نظر امکانات به روز نیستند و از کیفیت مطلوبی برخورد دارند، یک چرخ تندر به یک خودرو چینی می‌ارزد.


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*