چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

معرفی کتابخوان های الکترونیکی و کتابخانه ایرانی/کتاب های الکترونیکی را با چه نرم افزارهایی بخوانیم؟

کتاب محصول تجربه‏‌های بشری و خلاقیت‏های ذهنی و آموخته‏‌های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش‏ها، گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. در شرایط کنونی و برغم توسعه گسترده و حیرت آور فناوری‌های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی همانند روزنامه و روزنامه خوانی همچنان جایگاه و اهمیت و نقش خود را داراست و هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که روش سنتی در سایه شیوه‌های جدید و مدرن اطلاع رسانی و کسب آگاهی قرار گرفته هرچند تکنولوژی جدید تحول عظیم و شگرفی در این عرصه ایجاد کرده است و کسی نمی‌تواند منکر این دگرگونی شود.
در دنیای مدرن امروز نقش و نگارهای زیادی در کتاب و کتابخوانی پدیدار گشته و این عرصه دستخوش تغییرات زیادی شده است.  دیگر گذشت آن زمانی که یک شخص برای دیدن، مطالعه و یا حتی خرید کتاب با صرف زمان زیاد در خیابان انقلاب و کلی پرس و جو کتاب خود را بدست می‌آورد.

امروز کافی است با یک جستجوی در فضای مجازی اطلاعات و توضیح لازم را درباره کتاب بدست بیاورید و اگر قصد خرید کتاب را هم داشته باشید بدون مشقت میتوانید به خرید یک pdf کتاب هم مبادرت ورزید. و در همین راستا چند کتابخوان الکترونیکی بررسی کرده ایم.
Aldiko Book Reader

این کتابخوان الکترونیکی از بیشتر فرمت‌های ebook از جمله کتاب‌های Adobe DRM encrypted پشتیبانی می‌کند. بعضی از کاربران اندرویدی ممکن است اکنون با Aldiko آشنا باشند، زیرا این اپلیکیشن روی بعضی از دستگاه‌های اندرویدی به‌طور پیشفرض نصب است. این نرم‌افزار رابط کاربری ساده‌ای دارد. تعدادی گزینه شخصی‌سازی وجود دارد، اما بیشتر آنها فقط برای نمایش کتاب‌های الکترونیکی شما هستند. بنابراین می‌توانید آنهایی را که می‌توانند برای مبتدی‌ها مفید باشد، بخوانید. دسترسی به کتابفروشی‌های متعدد فقط یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن است.

Cool Reader

این اپلیکیشن کاملا جامع است و برای کسانی مهیا شده که با کتابخوانی الکترونیکی آشنایی دارند. طرفداران نوپای این صنعت نیز می‌توانند یاد بگیرند چگونه از آن استفاده کنند، اما رابط کاربری آسانی ندارد. ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از قالب‌ها و گزینه‌های متنی مختلف باعث شده رابط کاربری آن کمی پیشرفته‌تر باشد. این نرم‌افزار موبایلی به هیچ فروشگاهی متصل نیست، بنابراین باید کتاب‌های خود را از فروشگاه‌های آنلاین دیگر بخرید و آنها را به این برنامه منتقل کنید. اگر با رابط کاربری آن آشنا شوید براحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

Kobo

کبو یکی از کتابخوان‌های همه کاره است که با اپلیکیشن‌های کیندل آمازون، Barnes و Nobles’ Nook رقابت می‌کند. همان‌طور که از یک اپلیکیشن کتابخوان انتظار دارید، کبو تجربه کاملا یکپارچه‌ای را ارائه می‌کند و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ای دارد. ناگفته نماند که اگر اکنون صاحب تعداد قابل توجهی کتاب الکترونیک هستید، برای خواندن آنها به دیگر کتابخوان‌های الکترونیکی نیاز دارید، اما اگر تازه خواندن ebook‌ها را شروع کرده‌اید، می‌توانید از کبو لذت ببرید. یکی از بهترین ویژگی‌های کبو قابلیت اظهار نظر درباره کتاب‌هایی است که می‌خوانید.

Kindle

کیندل آمازون قطعا یکی از بهترین کتابخوان‌های الکترونیکی است.

این نرم‌افزار در حقیقت فروش کتاب‌های چاپی و کتاب‌های الکترونیکی را در سراسر دنیا رهبری می‌کند. اگر تازه شروع به جمع‌آوری ebook‌ها کرده‌اید، کیندل از آن اپلیکیشن‌هایی است که حتما باید به آن سر بزنید. محیط این اپلیکیشن برای کشف نویسنده‌های جدید یا یافتن نویسنده‌های محبوب قدیمی مناسب است. این ای‌ریدر بسیار مناسب و معقول است.

Nook

این اپلیکیشن نیز مانند آمازون مجموعه بزرگی از کتاب‌ها برای خرید و دانلود دارد. بنابراین تازه‌واردها نباید این برنامه را از قلم بیندازند. اینجا می‌توانید کتاب‌های مورد علاقه خود و جدیدترین‌ها را پیدا کنید. اپلیکیشن Nook تمام تنظیمات معمول از جمله اندازه متن، فونت و حالت شب را دارد. صفحه‌های کتاب‌ها در این اپلیکیشن کتابخوان به‌قدری زیباست که به هیچ عنوان در کتاب چاپی نمی‌توانید چنین تجربه‌ای را داشته باشید. متاسفانه Nook نیز مانند کیندل و کبو امکان اضافه کردن ebook‌های دیگر را ندارد.

آوا بوک

شاید بسیاری از شما از نبودن ebook‌های فارسی‌زبان در اپلیکیشن‌های معروف دنیا ناراضی باشید و دلتان بخواهد به زبان فارسی کتاب الکترونیک بخوانید. آوابوک یکی از نرم‌افزارهای موبایلی فارسی‌زبان است که رابط کاربری خوبی دارد. مزیت این اپلیکیشن علاوه بر فارسی‌زبان بودن، همراه کردن صوت با متن است. به این ترتیب می‌توانید هر جای کتاب را که دوست دارید به‌صورت صوتی بشنوید تا کمی به چشم‌هایتان استراحت دهید. جالب آن‌که صداها در آوابوک متناسب با موضوع کتاب انتخاب شده است. آوابوک کتاب‌ها را در فرمت ava که یک DRM بومی شده است ارائه می‌دهد تا ناشران و نویسندگان نگران سرقت یا به اصطلاح ریپ شدن آثار خود نباشند.

 در این دوران که جهان به سمت دیجیتالیزم پیش رفته است و دامنه پرشیب آن تمام دنیای پیش روی خود را درنوردیده است کتاب و کتابخوانی هم تحت پوشش و تکفل با کتاب الکترونیکی ebook این پدیده درآمده است.

لازم به ذکر است که امروزه در ایران نیز می‌توان به سهولت از سایت‌های مختص دانلود کتاب‌های الکترونیک بهره کافی را برد. فهرستی از چند کتابخانه الکترونیکی موجود در اینترنت را برای نمونه در اختیار علاقمندان به مطالعه این گونه کتاب‌ها درج می‌کنیم:

کتابخانه ملی ایران: www.nli.ir/new

کتابخانه الکترونیکی فارسی: www.freepgs.com/pol

کتابخانه مدارک علمی ایران: www.irandoc.ac.ir/library/default.htm

کتابخانه الکترونیکی تبیان: tebyan.net

کتابخانه مجازی داستان‌های فارسی: ketabkhaneh.i8.com

کتابخانه مجازی کانون اندیشه جوان: www.canoon.org

کتابخانه مجلس: www.majlislib.com

پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*