پنج شنبه ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۴

بنزين سال آينده گران مي‌شود؟

عباس کاظمی در تشریح جزئیات اجرای طرح عرضه کلاس‌بندی شده بنزین در جایگاه‌های سوخت، گفت که قرار است با اجرای طرح کلاس بندی، کیفیت عرضه خدمات انجام شود. معاون وزیر نفت گفت که با اجرای این طرح هیچ گونه تغییری در کیفیت و مشخصات بنزین داده نخواهد شد، اما بنزین در جایگاه‌ها در سه کلاس کیفیت تقسیم‌بندی شده عرضه می‌شود و جایگاهداران مجاز هستند کیفیت خدمات را از مصرف‌کننده بگیرند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه جزئیات بیشتر این طرح پس از تصویب و ابلاغ آن اطلاع رسانی خواهد شد، اظهار داشت که با اجرای این طرح، مصرف‌کننده مجاز است از هر جایگاهی بنزین خریداری کند و تاکید می‌کنیم که با اجرای این طرح جدید، کیفیت بنزین ثابت بوده اما کیفیت ارائه خدمات در جایگاه‌های سوخت متفاوت خواهد بود.

 این مقام مسئول اذعان داشت که در صورت عرضه کلاس‌بندی شده بنزین، تعیین قیمت این فراورده نفتی به صورت تکلیفی توسط دولت انجام می‌شود و قیمت‌گذاری توسط دولت تعیین خواهد شد. به عنوان مثال کلاس یک تا چه سقف قیمتی مشخصی می‌تواند بنزین را حداکثر در حد سقف یا کمتر از سقف بفروشد و اگر کلاس جایگاه بنا به هر دلیلی نزولی کند، ملزم خواهد بود بنزین را در سطح کلاس پایین‌تر بفروشد. کاظمی اظهار داشت که در حال حاضر این موضوع یک طرح است و باید در دولت تصویب شود که هم‌اکنون در حال تهیه پیش نویس برای دولت است؛ بنابراین پیشنهاد وزارت نفت این بوده که سه رده‌بندی کیفیت عرضه خدمات در سطح جایگاه‌های سوخت انجام شود.
 
جزئیات آزادسازی واردات بنزین
 
از چند هفته قبل، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، واردات بنزین بی‌کیفیت و فاقد استاندارد از ترکمنستان را متوقف کرد. سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به برگشت یک محموله بنزین فاقد استاندارد به ترکمنستان، گفته است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با توجه به پایین بودن استاندارد و کیفیت بنزین تولید شده در ترکمنستان، واردات بنزین از این کشور را متوقف کرد. علاوه بر این، شرکت اماراتی از تحویل این محموله بنزین در بندر انزلی خبر داده و تاکید می‌کند که محموله بنزین ترکمنی تنها به شرکت‌هایی که دارای مزیت «فورواردر» یا «کریر» باشند، فروخته خواهد شد.

در همین حال، هیات دولت سال گذشته با تصویب لایحه‌ای وزارت نفت را ملزم کرده بود که واردات بنزین فاقد استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا را به طور کامل ممنوع کند و بنزین وارداتی باید صرفا دارای استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا باشد. آمارهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 4/8 میلیون لیتر بنزین در روز وارد کشور شده و این در حالی است که دولت مجوزی برای واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت داده است. سال گذشته به طور متوسط روزانه 6/4 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده بود که در همین رابطه اعلام شد: رشد حدود سه درصدی مصرف در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از مهم‌ترین دلایل واردات بنزین کشور به شمار می‌رود. معاون وزیر نفت در پاسخ به خبرنگاران درباره آزاد‌سازی کامل واردات بنزین در صورت اجرای طرح عرضه کلاس‌بندی‌شده این فراورده نفتی در جایگاه ها، توضیح داد که مجوز واردات بنزین توسط بخش خصوصی در لایحه بودجه سال ۹۳ و ۹۴ گنجانده شده که اگر بخش خصوصی بتواند فراورده نفتی را وارد کند با نرخی که توسط دولت تعیین می‌شود، می‌تواند آن را توزیع کند. این عضو هیات‌مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی همچنین تاکید کرد که جدا از بحث قیمت، بنزین وارداتی توسط بخش خصوصی باید مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد و نظارت از لحاظ کیفی با شرکت ملی پالایش و پخش نفتی خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی می‌تواند از زیرساخت‌های دولتی همچون خط لوله، مخازن و اسکله‌های نفتی برای واردات، انتقال و توزیع بنزین استفاده کند، گفت که بله، اما باید هزینه استفاده از این زیرساخت‌ها را پرداخت کند. او اذعان داشت که تاکنون بخش خصوصی از واردات بنزین استقبال نکرده و دلیل آن این است که قیمت بنزین داخلی ارزان‌تر از بنزین وارداتی است.
 
بنزین سال آینده گران می‌شود؟
 
کاظمی گفت که براساس قوانین تولید، انتقال، ذخیره‌سازی، توزیع و عرضه بنزین بر عهده وزارت نفت است و درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال ۹۵ هم شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره قیمت‌گذاری بنزین، تابع وزارت نفت و دولت بوده و هر قیمتی را اعلام کنند، همان قیمت در کل دولت ثابت خواهد بود. معاون وزیر نفت اضافه کرد که اگر طرح کلاس‌بندی عرضه بنزین در دولت تصویب شود، جایگاهدار می‌تواند در محدوده سقف قیمتی اعلامی با توجه به کلاس خود بنزین را بفروشد.

 وی خاطرنشان کرد: هدف کلی از این طرح منفعت بردن مشتری است به طوری‌که جایگاهداران ساختار فیزیکی جایگاه‌ها و نحوه برخورد با مشتری را اصلاح کنند. کاظمی درباره احتمال حذف و توقف عرضه کارتی بنزین در صورت اجرای طرح جدید کلاس‌بندی هم خاطرنشان کرد که فعلا درباره کارت سوخت تصمیم جدیدی گرفته نشده و عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌های سوخت ادامه دارد.

پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*