شنبه ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

در ماه رجب چه ذکری را بیشتر بگوییم؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، در جمع طلاب و کارکنان مدیریت حوزه علمیه خوزستان، ماه رجب را یکی از برترین ماه‌های سال برای مؤمنین خواند و اظهار داشت: خداوند رحمت و برکات خود را به واسطه‌های گوناگون برای مردم نازل می‌کند و همواره فرصتی را برای بخشش گناهان انسان قرار می‌دهد که ماه رجب نیز یکی از این فرصت‌های طلایی است.

 

امام‌جمعه موقت اهواز، توجه به مفاتیح‌الجنان را از ضروریات آداب طلبگی خواند و اضافه کرد: یک طلبه همیشه باید با خود یک مفاتیح ولو منتخب الأعمال داشته باشد تا از دعاهای با ارزش آن بهره‌مند گردد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، با بیان این‌که ماه مبارک رجب بهترین فرصت برای استغفار و طلب مغفرت است، گفت: ماه مبارک رجب سفره معنوی است که آثار و برکات بسیار زیادی دارد و باید از تک‌تک لحظات این ماه عظیم استفاده کرد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: از حضرت صادق(ع) نقل شده که «پیامبر فرموده‌اند: ماه رجب ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اَصَبّ می‌گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر اُمّت من بسیار ریخته می‌شود».

 

امام‌جمعه موقت اهواز، یکی از بهترین اذکار در ماه رجب را «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» دانست و تصریح کرد: تا می‌توانید در ماه رجب این ذکر را قرائت کنید که ریزش گناهان و سیئات شما را در پی دارد.

 

وی روزه گرفتن را عملی بزرگ برای درک ماه شعبان و نهایتاً رمضان عنوان کرد و گفت: ابن‌بابویه از سالم روایت کرده که گفت: در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(ع)رسیدم. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت‌شده است که قدر آن را به‌غیراز خدا کسى نمى‏داند به‌درستی که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه‌دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، در پایان اظهار داشت: در روایتی دیگر از معصوم واردشده که اگر شخصی قادر بر روزه گرفتن نباشد، هرروز صد مرتبه «سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ» را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد.


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*