یکشنبه ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

شبکه‎ای برای تبلیغ رایگان کالای ایرانی در راه است

شبکه «ایران کالا» یکی از برنامه‌هایی است که شخص رئیس سازمان صداوسیما پیگیر جدی راه‌اندازی است و در دیدار‌های مختلفش با مسئولان نظام و مراجع عظام در شهر مقدس قم خبر راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی را که هدفش معرفی کالای ایرانی است، بیان کرده است.
 
بسیاری از افراد با شنیدن نام «ایران کالا» به یاد شبکه «بازار» می‌افتند که پیش از این فعالیت داشت اما عمر فعالیت کوتاهش باعث شد که ابتدا به عنوان کانال زیر‌مجموعه شبکه5 و سپس جمع‌آوری شود. شبکه بازار نیز اهداف اقتصادی و معرفی کالای ایرانی را دنبال می‌کرد، ولی نتوانست نظر مثبت مدیران وقت سازمان صداوسیما را جلب کند و در نهایت با حذف این شبکه، معرفی کالای ایرانی برای مدتی در تلویزیون با یک وقفه مواجه شد، اما در دوره جدید و با انتصاب دکتر‌علی عسگری، باز هم ایجاد شبکه‌ای برای معرفی کالا و خدمات ایرانی مطرح شد که نام این شبکه در شرف تأسیس «ایران کالا» نهاده شد.

با انتصاب دکتر اردشیر زابلی‌زاده که سابقه سه دهه حضور در مدیرت بخش‌های مختلف تلویزیون دارد و مدتی نیز مدیریت شبکه خبر سیما را برعهده داشته‌است، رسماً شبکه «ایران کالا» وارد فاز اجرایی شده است و هم‌اکنون زابلی‌زاده و همکارانش در حال آماده‌سازی شرایطی برای پخش این شبکه تلویزیونی هستند.

  

«ایران کالا» شبکه‌ای با محوریت برنامه‌های اقتصادی

با بازگشت شبکه‌هایی مانند «تماشا» و «شما» که پیش از این نیز فعالیت داشته‌اند و در حال حاضر نیز همان وظایف قبلی‌شان را دنبال می‌کنند، این تصور شاید در بین بینندگان تلویزیون به وجود آید که «ایران کالا» نیز ادامه شبکه بازار و بازگشت دوباره شبکه بازار است. اما شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی مفصلی برای ایجاد یک شبکه متفاوت با بخش‌های گوناگون انجام شده‌است که تفاوت‌های اساسی با شبکه ساده و جمع و جور بازار دارد؛ تفاوت‌هایی که از کیفیت پخش تصاویر تا برنامه‌های متنوعی که قرار است برای این شبکه در نظر گرفته شود، شامل می‌شود.

با راه‌اندازی شبکه «ایران کالا» قرار است این شبکه رویکرد اقتصادی را که زمانی بر عهده شبکه‌5 سیما قرار داده شده بود، بر عهده بگیرد. با تصمیم ریاست سازمان صداوسیما مبنی بر بازگشت شبکه‌5 به حالت شبکه استانی تهران و حذف شبکه «تهران» که با کیفیت HD پخش می‌شد، رویکرد اقتصادی شبکه از بین رفت، در صورتی که با تأکیدات مقام معظم رهبری در پرداختن به مقوله اقتصاد مقاومتی نیاز بود که صداوسیما نگاه جدی به اقتصاد و اقتصاد مقاومتی داشته باشد. با راه‌اندازی شبکه ایران کالا زمینه پرداخت جدی به اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد شد؛ رویکردی که شبکه بازار نتوانست به آن دست یابد.

شاید برای موضوعاتی که قرار است در ایران کالا به آن پرداخته شود، نام ایران کالا کمی کوچک و محدود به معرفی کالا‌های تولید ملی به نظر برسد. باید گفت ایده اولیه ایران کالا تقریباً مأموریتی مشابه با اسم شبکه بوده است ولی اکنون با گسترش مأموریت‌های محوله به این شبکه باقی ماندن نام ایران کالا شاید به خاطر اسم با مسمای آن باشد وگرنه مدیر شبکه قصد دارد نگاه جدی به اقتصاد خرد و کلان و بخش خدمات و فرهنگ در این شبکه داشته باشد.

   

شبکه ایران کالا چه شبکه‌ای است؟!

هنوز زمان رسمی برای راه‌اندازی ایران کالا اعلام نشده و فعلاً شبکه در حال استقرار در محل جدیدی است که برای آن در نظر گرفته شده و در حال تجهیز ساختمان است. در بحث اجرا نیز دکتر زابلی‌زاده به دنبال پخش شبکه با کیفیت  HDاست. تحول در بخش گرافیک شبکه و فراهم آوردن محیط گرافیکی خوب برای پخش برنامه‌ها و معرفی کالای ایرانی از جمله مواردی است که قرار است در شبکه ایران کالا به آن پرداخته شود.

در نظر گرفتن پخش مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های مستند، پویانمایی و اجرای مسابقه ازجمله بخش‌هایی است که قرار است در شبکه ایران کالا در نظر گرفته شود که تفاوت آشکاری را با شبکه بازار خواهد داشت. از آنجایی که معرفی کالا و خدمات ایرانی در شبکه ایران کالا رایگان خواهد بود، احتمالاً این شبکه برنامه‌هایی را متناسب با سفارش‌های تولید‌کنندگان ایرانی خواهد ساخت، برنامه‌هایی که به توانمندی‌های اقتصادی در مناطق مختلف کشورمان خواهد پرداخت و زمینه را برای دیده شدن کارآفرینان ایرانی و تولیداتشان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات مهیا می‌کند.


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*