سه شنبه ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی برای دانش آموزان

کارشناس پلیس فتا استان مازندران در کارگاه آموزشی برای دانش آموزان دختر دبیرستان قرآنی هدی در شهرستان قائمشهر با اشاره به این نکته که فعال شدن نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی بر روی گوشی‌های تلفن همراه خطر ناک می‌باشد گفت: شرکت‌های سازنده این نرم افزارها با وجود اینکه هزینه‌های بسیار سنگینی در قبال نگهداری، حفظ داده ها، ارتباط مخاطبان و پهنای باند اینترنت محتمل می‌شوند، اما استفاده از این شبکه‌های اجتماعی را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند و این به این دلیل است که با دریافت اطلاعات افراد و بهره برداری یا فروش آنها، هزینه‌ها و درآمدشان را تامین می‌کنند.

این کارشناس در ادامه گفت: با توجه با اینکه میزان نحوه به‌کارگیری فن‌آوری‌های ارتباطی از جمله شبکه‌های اجتماعی موبایلی در مازندران از سایر استان‌ها بیشتر می‌باشد ،از این رو خروج اطلاعات شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به بیرون از کشور و فراهم شدن امکان جاسوسی از جمله مخاطرات مهم این شبکه‌های پیام رسان در کشور می‌باشد.

وی برخی از پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی را این چنین برشمرد: ترویج مسائل ضدفرهنگی ، از بین بردن حریم خصوصی افراد و خانواده ها، اتلاف وقت ، فریب و کلاهبرداری از کاربران، انزوا و افسردگی از پیامدهای منفی فضای مجازی است. از این رو استفاده از تلفن‌های هوشمند در صورت نادیده گرفتن هشدارها بستری برای سوء استفاده‌های برخی افراد را فراهم می‌سازد.

وی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان، از کاربران تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی گفت: در جهت پیشگیری از خطرات فضای مجازی کاربران شبکه‌های اجتماعی دانش اینترنتی خود را افزایش داده و با آگاهی کامل از این فضا استفاده کنند.

این کارشناس به دانش آموزان هشدار داد که مراقب عکس‌ها و تصاویر خصوصی خود بوده و به هیچ عنوان عکس‌های شخصی و خانوادگی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید. همچنین بر روی هر لینکی که از طرف فردی ناآشنا ارسال می‌شود کلیک نکنید چرا که با کلیک لینک، بدافزار عکس و دیگر اطلاعات پروفایل شما را  سرقت و اطلاعات خصوصیتان را دستمایه اخاذی و دیگر نیات سوء خود قرار می‌دهد.

کارشناس پلیس فتا مازندران در خاتمه گفت: از بارگذاری و به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی خودداری نموده و در صورتیکه شخصی برای شما مزاحمت ایجاد می‌نماید از ادامه ارتباط و پاسخگویی اجتناب ورزیده و این ایجاد مزاحمت را به پلیس فتا گزارش نمایید.

پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*