سه شنبه ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

نگرانی از آینده سالمندان؛ سند ملی سالمندان باید بسرعت اجرایی شود

دکتر مهین السادات عظیمی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: ما امید داریم درخواست هایی که وزارت  بهداشت در سند ملی سالمندان به دنبال تصویب آن است محقق شود و اگر اینطور نشود در شرایط اقتصادی فعلی و درحالی که درصد جمعیت سالمندی رو به افزایش است وضعیت سالمندان، نگران کننده می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از عمده مشکلات سالمندان، موضوع بیمه‌های درمانی آنهاست. به دلیل پوشش ضعیف بیمه‌های پایه آنان، به دنبال این هستیم که چطور می‌شود برای همه سالمندان، بیمه‌های تکمیلی برقرار کرد تا خدماتی مثل توانبخشی و فیزیوتراپی و مراقبت در منزل را با استفاده از بیمه به آنها ارائه داد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به پیش نویسی که برای سند ملی سالمندان طرح شده، تصریح کرد: در این سند ما به دنبال این هستیم  تا برای سالمندان تامین اعتبار صورت گیرد تا خدمات یاد شده در قالب بیمه‌ها به آنها ارائه شود. 

عظیمی تصریح کرد: بر اساس مطالعات کشوری که انجام شده اولین مشکل سالمندان، مساله تامین مالی و دیگری مبحث سلامت این گروه است. این دو مشکل همیشه در راس مشکلات سالمندان قرار دارند و بعد از آن مسائلی مانند مسکن ، نگهداری و .. مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت و نهادهای مردمی می‌توانند کمک‌های بسیاری به سالمندان داشته باشند افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا بحث سالمندی و هزینه‌های آن تنها به دولت محول نشده است و قاعدتا نقش سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بسیار پررنگ است. فعال نگه داشتن سالمندان و فعالیت مستمر  آنها نیز در افزایش سلامت آنها می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. همچنین در جایی که ما سالمند وابسته و ناتوان داریم ، باز هم نهادهای حمایتی و NGO‌ها هستند که می‌توانند آنها را حمایت کنند، چرا که دولت به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه پاسخگو باشد.


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*