دوشنبه ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

تغذیه سالمندان را جدی بگیرید

_
کوروش صمدپور در ارتباط با تغذیه دوران سالمندی اظهارداشت: توصیه‌های تغذیه‌ای به افراد سالمند در ارتقا کیفیت زندگیشان کمک موثری می‌کند بنابراین توجه به این مسئله ضرورت دارد.

وی در ادامه به برخی از مشکلات رایج  در سالمندان اشاره و بیان کرد: در سالمندان کم شدن تحرکات جسمانی و افزایش سن باعث تحلیل رفتن عضلات و افزایش نسبت چربی و بروز چاقی  می‌شود و عوارضی که به دلیل چاقی به وجود می‌آید افزایش پیدا می‌کند.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی: در مورد کم شدن توده‌های عضلانی گفت:‌زمانی که توده  عضلانی کاهش می‌یابد قدرت عضلانی  و عملکرد فیزیکی نیز تحلیل می‌رود. به همین دلیل در راه رفتن مشکل به وجود می‌آید و احتمال اینکه فرد به بیماری‌های گوناگون مبتلا شود ، بالا می‌رود.

 صمدپور کم شدن متابولیسم پایه را از دیگر مشکلات دوران سالمندی برشمرد و اظهارداشت: در طول زندگی متابولیسم پایه در هر دهه به مقدار پانزده تا بیست درصد کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل میران سوخت بدن کاهش پیدا می‌کند.

وی در شبکه رادیویی سلامت ادامه داد: کم شدن حواس پنج گانه از دیگر مشکلات است چراکه  در سالمندی در حس بویایی و چشایی مشکل به وجود می‌آید و افراد در انتخاب مواد غذایی تشخیص کمتری دارند.  پرزهای کم شده و همچنین در عصب بویایی اختلال به وجود می‌آید.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مشکلات عروقی اشاره کرد و بیان داشت: کم شدن الاستیسیته عروق خونی در افراد سالمند باعث افزایش فشارخون و به دنبال آن خطر عوارض عروقی قلب و مغز افزایش پیدا می‌کند.

صمدپور در ادامه تاکید کرد: تحلیل رفتن لثه‌ها و پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند در جویدن مشکلاتی را به وجود آورد که در نتیجه بعضی از غذاها و سبزیجات به علت مشکلات دندانی از سفره غذایی حذف می‌شود.

وی گفت: مشکلات گوارشی باعث کاهش قابلیت هضم غذا و جذب مواد غذایی مورد نیاز از جمله بعضی از ویتامین‌ها و املاح می‌شود. به دلیل کم تحرکی احتمال یبوست بالا می‌رود و مصرف داروهای متعدی که معمولا سالمندان مجبور به استفاده هستند در دستگاه گوارش تغییراتی را ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی  در ادامه با بیان اینکه کم‌آبی در فرد سالمند بیشتر است درباره تغذیه سالمندان گفت: افراد سالمند برای اینکه بتوانند دوران سالمندی با کیفیتی داشته باشند باید نیازهای غذایی خود را بدانند و اگر بیماری خاصی دارند و یا اینکه داروی خاصی مصرف می‌کنند برنامه غذایی متناسب با بیماری آن‌ها برایشان در نظر گرفته شود.

وی در پایان اظهارداشت: حضور فرزندان و نوه‌ها باعث تغییر روحیه و بهتر شدن اشتها سالمندان می‌شود بنابراین سعی کنید تعداد و توالی دیدارتان را از سالمندان بیشتر کنید.

پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*