جمعه ۱۰ فروردین سال ۱۴۰۳

چرا گناهان زبانی رایج‌تر است؟

آیت الله محمد علی ناصری، پیش از ظهر  امروز در جمع اقشار مختلف  مردم اظهار کرد: زبان، کلید هر خیر و شری است؛ هر خیری را که می‌خواهی دنبال آن بروی، کلید آن، زبان است و هر شری هم که با هر کدام از ابزار و اعضای بدن تو بخواهد واقع بشود، کلید آن، زبان توست.

 

وی بیان کرد: از اهل بیت(ع) نقل است  که فرمودند، "سزاوار است مؤمنین زبانشان را حفظ کنند؛ همان طور که سکه‌های طلا و نقره را حفظ و پنهان می‌کنند." زبان خود را باید مانند با ارزش‌ترین دارایی‌ات حفظ بکنی، تا اینکه مبادا خرابی بکند و دین و دنیا و آخرت تو را به باد بدهد.

 

استاد برجسته اخلاق حوزه ادامه داد: به راستی علت اینکه این اندازه معاصی از زبان سر می‌زند، چیست؟ علت آن، این است که گناهان زبانی خیلی آسان و کم هزینه است و ما هم به آنها اهمیت نمی‌دهیم،  اما کسی که می‌خواهد شراب بخورد، پیش مردم نمی‌خورد، چون حرمتی دارد و آبروی او می‌رود، لذا مخفیانه انجام می‌دهد و هر آثاری که دارد، برای خود اوست، ولی گناهان زبانی، این سختی‌ها را ندارد.

 

آیت الله ناصری ادامه داد: دلیل دیگر هم این است که انسان برای سایر گناهان چه بسا پول هم باید بدهد؛ مثلا وقتی می‌خواهد شراب بخورد، پول هم باید بدهد، گناهانی که از سایر اعضا و جوارح صادر می‌شود، غالباً پول هم می‌خواهد، اما گناهان زبان نه.

 

وی ابراز کرد: متاسفانه در این زمانه، در نظر بسیاری از مردم، گناهان زبان حرمت و قبح ندارد؛ پول هم که نمی‌خواهد، بنشین هزار تهمت به فلانی بزن، حیثیت هزار نفر را ببر؛ هیچ خرجی ندارد، مفت و مجانی همه را از بین بردی؛ پس معاصی‌ای که از سایر اعضا و جوارح صادر می‌شود، قبح و خرج دارد و در نتیجه کمتر هم انجام می‌شوند.

 


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*