جمعه ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

تصاویر وحشتناک انفجار تروریستى را در تلگرام دست به دست نکنید

علی اسدی معاون فنی اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به حادثه تروریستی مجلس و حرم امام خمینی (ره) و تأثیر آن بر سلامت روان مردم گفت: مردم سعی کنند اخبار و حوادث را از طریق رسانه‌های ومسئولان رسمی کشور دنبال کنند و به کانال‌های تلگرامی اعتماد نکنند.
 
معاون فنی اداره سلامت روان وزارت بهداشت افزود: مردم باید توجه داشته باشند که از پخش تصاویر و صحنه‌های وحشتناک مانند خونریزی، انفجار، تصاویر کشته‌ها که می‌تواند اثر روانی بر روی سلامت مردم داشته باشد، خودداری کنند.
 
عکس‌های وحشتناک را در تلگرام دست به دست نکنید
وی ادامه داد: مردم سعی کنند از انتشار تصاویری که موجب افزایش اضطراب، استرس و نگرانی مردم می‌شود اجتناب کرده تا حتی‌المقدور این تصاویر در کانال‌ها دست به دست نشود، زیرا هر چه این تصاویر کمتر در جامعه پخش شوند جامعه آرامش روانی بیشتری خواهد بود.
 
اسدی گفت: یکی از موضوعات مهم این است که بین سطح امنیت روانی و اعتماد به مدیران و مسئولان و نیروهای دفاعی کشور رابطه تنگاتنگی وجود دارد به همین منظور به مسئولان توصیه می‌کنیم اطلاعات واقعی و درست به در اختیار مردم قرار دهند، زیرا وقتی اطلاعات درست از سوی مسئولان در اختیار مردم قرار گیرد اعتماد آن‌ها نسبت به مسئولان بیشتر می‌شود.
 
مسئولان اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهند
معاون فنی اداره سلامت روان وزارت بهداشت افزود: با انتشار اطلاعات درست از سوی مسئولان افرادی که به دنبال جو سازی و سودجویی هستند و بیگانگانی که از این واقعیت‌ها سوء استفاده می‌کنند فرصت نمی‌کنند که اخبار غیرواقعی را در بین مردم پخش کنند.
 
وی عنوان کرد: اصولاً به طور طبیعی هر اتفاق و حادثه‌ای مانند تیراندازی، انفجار، سیل و زلزله که در گوشه‌ای از دنیا رخ می‌دهد برای همه مردم در روز اول اضطراب و استرس ایجاد می‌شود و علائم و واکنش‌های ناشی از این ترس و اضطراب در آن‌ها دیده می‌شود.
 
ترس و اضطراب در روزهای اول نگران کننده نیست
اسدی با اشاره به واکنش‌های روانی در روز و ساعات اولیه حوادث ادامه داد: ترس، اضطراب، بی‌خوابی، وحشت‌زدگی، از جا پریدن، بیقراری و حتی عصبانیت بخصوص برای افرادی که به محل حادثه نزدیک هستند در روزهای اول طبیعی است و مربوط به مشکلات روانی نیست و نباید مردم نسبت به واکنش‌های اینگونه عکس‌العمل نادرست نشان داده و به فرد برچسب بیمار روانی بزنند.
 
معاون فنی اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه به تدریج با گذشت زمان آرامش به جامعه برمی‌گردد، گفت: ترس و اضطراب در روزهای اول طبیعی است، اما اگر این علائم یک هفته تا ۱۰ روز ادامه پیدا کند یا طولانی‌تر شوند در این زمان لازم است فرد به روان‌شناسان، روان‌پزشکان یا مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده تا کارکنان سیستم بهداشتی به آن‌ها کمک کنند.
 
رسانه‌ها برای جذب مخاطب بیشتر تیترهای دلهره آور نزنند
اسدی با بیان اینکه رسانه‌ها در انتشار اخبار و تصاویر مربوط به حادثه بُعد سلامت روانی مردم را در نظر بگیرند، به رسانه‌ها توصیه کرد: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها سعی کنند در تیتر‌ها و صفحات اول روزنامه‌ها بخاطر فروش بالا یا جذب مخاطب، عناوینی مانند"ورود داعشی‌ها به کشور " و انتشار تصاویر وحشتناک که موجب نگرانی مردم می‌شوند اجتناب کنند.
 
معاون فنی اداره سلامت روان وزارت بهداشت افزود: درست است که رسانه‌ها باید اخبار مربوط به حوادث را منتشر کنند، اما سعی شود از بزرگنمایی خودداری کرده و از تیترهایی که موجب نگرانی و استرس نمی‌شوند استفاده کنند.
 
وی یادآور شد: خودداری از انتشار تصاویر وحشتناک و تیترهای نگران کننده موجب می‌شود جوّ رعب و وحشت در جامعه حاکم نشده و امنیت روانی مردم بهبود پیدا کند.

 


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*