جمعه ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۳

ناخن‌ها درباره سلامت شما چه می‌گویند؟

ناخن‌ها چه می‌گویند؟

دکتر بیژن علی کرمانی، متخصص بیماری‌های پوست می‌گوید: درست است که برای تشخیص بیماری‌ها هیچ چیز جای مراجعه به پزشک متخصص را نمی‌گیرد، اما بررسی ناخن‌ها و توجه به علائم هشداردهنده به‌عنوان یک راه‌حل ساده می‌تواند راه تشخیص اولیه بسیاری از بیماری‌های خاموش شما باشد. درست همان‌طور که ناخن‌های سالم و بی‌نقص خبر از سلامت شما می‌دهند، پس توصیه می‌کنیم به جای پوشاندن سطح ناخن‌ها به وسیله کاشت و طراحی بهتر است بیشتر مراقب سلامت آنها باشید و با دیدن کوچک‌ترین تغییرات که نشانه‌هایی از آن را در این مطلب پیش روی شماست، می‌توانید به سرعت اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکل را انجام دهید، چون ناخن‌های شما علاوه بر نقشی که در زیبایی دست‌ها دارند در کارکرد درست انگشتان و حفظ بافت نرم پوست دست‌ها بسیار موثر هستند. خیلی‌ها سالانه هزینه‌های زیادی بابت زیباسازی ظاهر ناخن‌ها می‌کنند، غافل از آنکه با این کارها تنها بیماری‌های خود را پنهان کرده‌اند، چون ناخن‌های شما بسیاری از کمبودهای تغذیه‌ای و مشکلات احتمالی در بافت پوست را با تغییراتی که در خود به‌وجود می‌آورد، نشان می‌دهد. پس لطفا این علائم را دریابید.

ناخن‌های رنگ پریده

کم‌خونی و کمبود آهن در بدن: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که با نگاه کردن به ناخن‌ها قابل تشخیص است کم‌خونی است. اگر ناخن‌های دست شما رنگ پریده و سفید است این تغییر هشداری درباره برخی اختلالات خونی مانند کم‌خونی و حتی سطح پایین گلبول‌های قرمز در خون شماست که این کم‌خونی هم ناشی از سطح پایین آهن و نرسیدن اکسیژن کافی به خون است و در نتیجه باعث رنگ پریدگی پوست به‌ویژه بافت زیر ناخن می‌شود. پس در صورت اطمینان از وجود این مشکل از مصرف منابع غنی آهن مانند خوردن سبزیجات برگ سبز، لوبیا، گوشت قرمز و ماهی غافل نشوید و با خوردن این خوراکی سطح گلبول‌های خون خود را افزایش دهید.

دیابت و بیماری‌های کبدی: یکی دیگر از دلایل رنگ پریدگی ناخن‌ها نشانه‌هایی از بروز دیابت و بیماری‌های کبدی است که با تشخیص به‌موقع و زودهنگام با کمی تغییر در رژیم غذایی قابل کنترل خواهد بود.

اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات، در عوض خوردن فیبر بیشتر، سبزیجات و غلات به ثبات سطح قند خون شما کمک می‌کند. اما درباره تشخیص دقیق بیماری‌های کبد نیاز به انجام آزمایش و بررسی‌های پزشکی است.

زردی و ضخامت ناخن

عفونت قارچی: این شکل ناخن‌ها نه‌تنها زشت و بدظاهر هستند بلکه به‌طور مستقیم خبر از وجود عفونت قارچی در کل بستر ناخن شما را می‌دهند. پس برای تشخیص و ازبین بردن این مقدار آلودگی از سطح ناخن‌های شما نیاز به مراجعه به متخصص پوست و تجویز پماد یا تزریق نوعی ضدقارچ به پوست زیر ناخن‌هاست. علاوه بر این گاهی عفونت‌ها در بدن خود را با تغییر رنگ و تبدیل شدن به ناخن‌هایی به رنگ زرد تیره نشان می‌دهند که در صورت نبود قارچ در بستر ناخن‌ها باید به فکر جست‌وجوی علت این تغییر در بدن باشید.

مشکلات گوارشی و کلیوی: درست است که نرسیدن هوا به ناخن‌ها و استفاده مداوم از لاک و محصولات زیبایی ناخن در طولانی‌مدت ناخن‌ها را زرد می‌کند اما به جز علت‌های گفته شده گاهی زردی ناخن به‌دلیل بروز مشکلاتی در سیستم گوارشی بدن یا کلیه‌ها اتفاق می‌افتد. پس اگر همزمان با مشاهده تغییر رنگ ناخن‌های خوداختلالی در سیستم گوارشی یا کلیه‌های خود می‌بینید به سرعت برای تشخیص دقیق و به‌موقع اقدام کنید.

ناخن‌های  کبود با خطوط تیره

خطوط عمودی قهوه‌ای یا سیاه در بستر ناخن هرگز نباید نادیده گرفته شود چون می‌تواند نشانه‌ای از علائم ملانوما باشد که نیاز به تشخیص زودرس و درمان آن است. حتما می‌پرسید ملانوما چیست؟ برای آن عده‌ای که این اسم به گوش آنها آشنا نیست باید بگوییم که ملانوما نوعی تومور نادر و وخیم به شکل سرطان پوست است که با رشد پیشرونده سلول‌های رنگساز پوست در بدن فرد مبتلا تشخیص داده می‌شود. پس برای پیش‌بینی و تشخیص این هشدار خطرناک به این علامت روی ناخن‌های خود بیشتر توجه کنید.

شیاردار شدن ناخن

به‌وجود آمدن ترک و نقطه‌های ریز به شکل سوراخ در بستر ناخن‌ها هم بی‌دلیل نیست، چون این تغییر هم نشانه آگاهی از وجود بیماری پسوریازیس به شکل یک بیماری التهابی پوستی است که منجر به پوسته‌پوسته و ظاهر شدن تکه‌های قرمز در تمام بدن می‌شود و چرخه زندگی سلول‌های پوستی را بر هم می‌زند. البته گاهی این بیماری به شکل ورم مفاصل هم بروز پیدا می‌کند که تنها راه ایستادن در برابر پیشرفت آن مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای موضعی، خوراکی یا تزریق و درنهایت پرتودرمانی است. یکی دیگر از نکاتی که در برخورد با این شکل ناخن‌ها باید بدانید احتمال وجود عفونت در بدن است، چون وجود عفونت از هر نوع آن در بدن به تکه‌تکه و شیاردار شدن ناخن‌های شما منجر می‌شود.

ناخن کبود یا آبی‌رنگ

چهره آبی ناخن‌ها نشانه روشنی از نرسیدن جریان هوا و اکسیژن کافی به نوک انگشتان است که خود همین از علائم بیماری‌های تنفسی یا مشکل عروقی در فرد است. البته گاهی این تغییر رنگ و ظاهر در ناخن‌ها خبر از وجود یک اختلال نادر در رگ‌های خونی می‌دهد که با این تفاسیر نباید این هشدار را هم نادیده بگیرید.

خطوط سفید روی ناخن

یکی دیگر از شایع‌ترین علائمی که روی ناخن‌ها ظاهر می‌شود خطوط سفیدی است که روی سطح ناخن جا خوش می‌کند. این خطوط افقی که گاهی گستردگی آن تمام ناخن‌ها را دربر می‌گیرد، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های کلیوی، کبدی یا یک کمبود پروتئین و مواد مغذی دیگر مانند روی، مس یا ید در بدن باشد. وجود این نشانه روی ناخن‌ها ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد و معمولا خود به خود ناپدید می‌شوند.

نازک و شکننده شدن ناخن

اختلال در تیروئید: در حالت طبیعی گاهی ناخن‌های شما با یک بدشانسی شکسته و نافرم می‌شود اما اگر این شکستگی همیشگی است و حتی با لمس کردن ناخن‌ها هم می‌شود به آنها آسیب زد حتما از وجود مشکلی جدی در غده تیروئید خود مطمئن باشید. این غده در گردن که مسئولیت تنظیم سوخت و ساز بدن، انرژی و رشد را برعهده دارد با کمی اختلال ترشح بیش از حد هورمون تیروئید به ریزش مو، شکنندگی و نازک شدن ناخن منجر می‌شود. اما نگران نباشید چون در این صورت با یک آزمایش خون ساده می‌توانید بیماری‌های تیروئید را با مصرف دارو، درمان کنید. کمبود ویتامین و کلسیم: از آنجا که بتاکاروتن و کلسیم از عوامل مهم استحکام ناخن‌هاست، کمبود آن در بدن در کنار نبود ویتامین‌های لازم برای مراقبت از سلامت ناخن‌ها آنها را شکننده و نازک می‌کند. پس مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات برای دریافت ویتامین، شیر و لبنیات برای تامین کلسیم بدن و خوردن میوه‌های نارنجی مانند هویج به برطرف شدن این مشکل کمک ویژه‌ای می‌کند.


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*