جمعه ۱۰ فروردین سال ۱۴۰۳

مقایسه مضرات مصرف سیگار با قلیان

دبیرخانه همایش پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلب و عروق، دکتر مسعود اسلامی اظهار کرد: مصرف قلیان به ویژه در بین زنان در سال‌های اخیر در کشور ما افزایش یافته است و همین امر می‌تواند یکی از عوامل افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی در بین زنان باشد.
 
وی با بیان اینکه مصرف قلیان برای زنان و مردان مضرات یکسانی دارد، افزود: مصرف قلیان حتی به صورت تفریحی نیز مضرات زیادی برای افراد دارد.
 
اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از علل سکته قلبی و مرگ ناگهانی در جوانان معایب مادرزادی در قلب از جمله کرونر قلب است که باید در مورد تشخیص به موقع و درمان آن توجه شود.
 
وی در مورد مصرف خودسرانه آسپرین هشدار داد و افزود: افرادی که مشکل قلبی ندارند نباید آسپرین مصرف کنند؛ در گذشته پزشکان توصیه می‌کردند برای پیشگیری از آسیب‌های قلبی آسپرین مصرف شود اما امروزه مصرف آسپرین توصیه نمی‌شود و تنها به بیماران دیابتی که در معرض سکته قلبی قرار دارند، مصرف آسپرین توصیه می‌شود.
 
اسلامی با بیان اینکه مصرف آسپرین برای افراد بالای ۵۰ سال نیز توصیه نمی‌شود، افزود: مصرف آسپرین در افرادی که غلظت خون دارند و هموگلوبین آنها بالای ۱۷ است، مانع از بروز سکته قلبی نمی‌شود.
 
وی توصیه کرد: بهتر است این افراد هر چند ماه یکبار خون خود را اهدا کنند و به حجامت اکتفا نکنند چرا که استفاده از حجامت جایگزین اهدای خون نمی‌شود.
 
دبیر همایش پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلب و عروق همچنین یکی از مهمترین عوامل بیماری قلبی و عروقی در کشور را عدم کنترل مناسب چربی خون عنوان کرد و گفت: مشکل چربی خون بالا به علت چاقی، ورزش نکردن و رژیم غذایی نامناسب بروز می‌کند.
 
اسلامی یادآور شد: همچنین یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی استرس‌های روحی است و زمانی که فرد دچار افسردگی می‌شود، خطر سکته قبلی دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد.
 
وی خاطر نشان کرد: بیماری قلبی و عروقی در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران در حال افزایش است و یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر به شمار می‌آید.
 
اسلامی در مورد یکی از داروهای کنترل کننده کلسترول خون گفت: آنتی بادی منوکرونال داروی پایین آورنده و کنترل کننده کلسترول خون در بیمارانی است که کلسترول خون بالا با زمینه ژنتیکی دارند. این دارو نوعی آنتی بادی است که علیه گیرنده‌های کلسترول در کبد عمل می‌کند و می‌تواند کلسترول خون را به طور چشمگیری کاهش دهد.
 
وی افزود: این دارو در مواردی استفاده می‌شود که کلسترول خون بیمار با مصرف داروهای خوراکی به اندازه مطلوب کاهش پیدا نکند یا بیمار بر اثر ژن‌های معیوب کلسترول بسیار بالایی دارد و با خطر سکته قلبی در جوانی و نوجوانی روبه رو است.
 
همایش یک روزه پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلب و عروق با حضور جمعی از متخصصان قلب و عروق در هتل پارسیان تهران برگزار شد.

پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*