چهارشنبه ۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

وضعیت قیمت کالاهای پرمصرف در ماه مبارک رمضان

در روزهای پایانی ماه شعبان المعظم هستیم و مطابق هر سال در این روزها منجمان و ستاد استهلال مقام معظم رهبری و گروه‌های مذهبی و نمایندگان مراجع تقلید محترم محاسبات نجومی را برای ساعت دقیق رویت هلال ماه رمضان انجام می‌دهند و در یکی دو روز آخر ماه شعبان در سراسر ایران گروه‌های بسیاری همراه با تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دو چشمی و ابزار لازم برای رصد و رویت هلال ماه رمضان چشمان خود را به آسمان دوخته تا خبراز رویت هلال این ماه به مردم بدهند.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت هلال ماه مبارک رمضان در ایران گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۱۵ دقیقه بامداد جمعه پنجم خرداد ماه برابر با ۲۶ ماه می‌میلادی اتفاق می‌افتد.

رکوددار جهانی رویت هلال ماه با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در ایران گفت: شروع ماه رمضان شنبه ۶ خرداد بوده و امسال به احتمال زیاد آغاز ماه مبارک رمضان در ایران با عربستان در یک روز است.

با این حساب دیگر چیزی به شروع ضیافت الهی و ماه صوم و صلاه باقی نمانده است. در این ماه مبارک که مومنین براساس دستور الهی عادت غذایی خاصی را اجرا میکنند و نیاز به مواد غذایی خاصی بیشتر از ماه‌های دیگر دارند طبیعتا دستگاه‌های مربوط باید تمهیداتی را برای رفع نیاز‌های متمرکز مقطعی این 30روز تدارک ببینند.

 

هر ساله شاهدیم که با شروع ماه مبارک رمضان و بالا رفتن مصرف اقلامی چون، زولبیا و بامیه، هندوانه، مرغ و گوشت، قند وشکر و هر چیزی که به اصطلاح بعد از افطار میچسبد قیمت این کالاها هم دستخوش تغییراتی میشود. حال در این گزارش سعی میکنیم برنامه‌های دستگاه‌های مربوطه برای تامین کالاهای پر مصرف در ماه مبارک رمضان و در راستای آن کنترل قیمت آن‌ها را بررسی کنیم.

امسال هم مانند سال‌های گذشته برنامه‌های مفصلی از طریق دستگاه‌های مربوطه برای کنترل قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان طرح ریزی شده است که به واسطه آن ماه رمضان را در آرامش و امنیت اقتصادی سپری خواهیم کرد.

 

 

*** به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان، برخی از کالاهای اساسی با قیمت دولتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهند شد. طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان از روز سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت 96) اجرا شده است. اجرای این طرح تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.

 

به‌طورحتم توزیع کالاهای اساسی با نرخ مصوب دولتی در کنترل قیمت در ماه مبارک رمضان نقش اساسی دارد. در این‌باره علی اشرف منصوری، رییس سازمان جهادکشاورزی استان تهران می‌گوید: «امسال مانند سال‌های گذشته به‌‌منظور تامین نیاز شهروندان استان تهران و تنظیم کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان، طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان اجرا شده است».

 

رییس سازمان جهادکشاورزی استان تهران تصریح می‌‌کند: «درحال‌حاضر ذخیره‌سازی کافی برای اقلام اساسی و اولویت‌دار در سطح استان تهران انجام شده است. بنابراین از نظر توزیع اقلام اساسی در ماه مبارک رمضان مشکلی وجود ندارد. کالاهای طرح تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان ازجمله برنج سفید وارداتی، شکر سفید، مرغ منجمد و گوشت گوساله منجمد از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف محلی و کارکنان و کارگران و موسسات خیریه به‌اندازه نیاز مصرف‌کنندگان توزیع خواهد شد.از تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف محلی و کارکنان و موسسات خیریه دعوت می‌شود با درخواست کتبی و مجوزهای لازم، به سازمان جهاد کشاورزی استان تهران واحد تنظیم بازار برای دریافت حواله این اقلام مراجعه کنند. درصورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی، شهروندان نیز می‌توانند مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت یا مدیریت تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برای اعمال قانون اعلام کنند».

 

با این حال قیمت چند کالای اساسی که از اهمیت بیشتری برخوردار است و دستگاه‌های مسئول نسبت به افزایش یا ثبات قیمت آن واکنش نشان داده اند را بررسی میکنیم:

 

نان:

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران خبر داد که قیمت نان در ماه رمضان افزایشی نخواهد داشت. محمدرضا نظرنژاد با اشاره به ثبات قیمت نان نسبت به سال گذشته گفت: «قیمت نان سنگکی نسبت به سال گذشته بدون تغییر بوده و در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش قیمتی نخواهیم داشت.»

او افزود: «قیمت نان دولتی با وزن ۴۰۰ گرم ۸۰۰ تومان و درصورتی که یک رو کنجد باشد با ۲۰۰تومان افزایش قیمت فروخته می‏شود و اگر دو رو کنجد شود با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.»

نظرنژاد درخصوص فروش نان با قیمت‏هایی بالاتر از نرخ‏های اعلامی گفت: «حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ نانوایی مازاد در سطح شهر وجود دارد که این عامل باعث کاهش فروش نانوایی‏ها شده و در این بین هزینه‏‌های تولید آنها جبران نمی‏شود؛ از این رو برخی از نانوایی‏ها با قیمت‏‌های بالاتر نان را به فروش می‏رسانند.»

به گفته وی، مردم می‌توانند در صورت داشتن شکایت از هر یک از نانوایی‌های سنگکی پایتخت با شماره تماس ۸۸۴۳۴۷۴۳ اتحادیه نانوایان سنگکی تماس بگیرند تا با متخلفان برخورد شود.

 

حبوبات:

آش یکی از غذاهای رایج در سفره‌های افطار است.به گفته برخی از فروشندگان سطح شهر تهران، لوبیا، عدس و لپه از تقاضای بیشتری برخوردارند. هم‌اکنون لوبیا چشم بلبلی کیلویی 5100 تا 6100 تومان، لوبیا چیتی کیلویی 9600 تا 10500 تومان، لوبیا سفید کیلویی 6800 تا 7800 تومان، لوبیا قرمز کیلویی 7000 تا 7700 تومان، نخود کیلویی 8200 تا 9200 تومان، لیمو عمانی کیلویی 18500 تا 21000 تومان، جو پرک کیلویی 13 هزار تومان، عدس کیلویی 5800 تا 6500 تومان، جو پوست‌کنده کیلویی 1500 تا 2000 تومان و زرشک کیلویی 22500 تا 26500 تومان در سطح شهر تهران عرضه می‌شود.

 

لبنیات:

محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در ماه رمضان کذب است، اظهار داشت: اگرچه کارخانه‌های لبنی اسناد و مدارک لازم در جهت افزایش قیمت محصولاتی نظیر شیر، پنیر و شیر استرلیزه را به سازمان حمایت فرستادند، اما تاکنون قیمت گذاری محصولات لبنی صورت نگرفته است.

به گفته وی افزایش قیمت محصولات لبنی به طور قطعی مشخص نیست چرا که در پی کاهش سرانه مصرف ممکن است شرایطی برای کارخانه‌ها فراهم شود که قیمت محصولات لبنی افزایش نیابد.

گنجی در پاسخ به این سوال که سازمان حمایت پس از بررسی‌های لازم اقدام به افزایش چند درصدی نرخ محصولات خواهد کرد، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت دستمزدها،نرخ تورم بیمه و...حداقل افزایش 7 درصدی در سه محصول شیر پاستوریزه،شیر استرلیزه و پنیر باید لحاظ شود از این رو مدارک لازم جهت بررسی آنالیز قیمت به سازمان حمایت ارسال شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی تصریح کرد: در حال حاضر اگر برندی اقدام به افزایش قیمت در بازار کرده است مردم باید از خرید آن برند اجتناب کنند چرا که بیش از 1200 برند لبنی در کشور وجود دارد که محصولات تولیدی آن با کیفیت است.

 

آش و حلیم:

حسین محمدی رئیس اتحادیه پزندگان غذاهای سنتی تهران بزرگ با بیان اینکه قیمت آش و حلیم نسبت به سال گذشته کمتر از 10 درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به افزایش حدود 8 درصدی قیمت اقلام و مواد اولیه، قیمت عرضه آش و حلیم در ماه مبارک رمضان، اندکی افزایش یافته است.

وی افزود: مواد اولیه از قبیل گوشت، روغن، شکر، گندم، هزینه کارگری و حامل‌های انرژی نسبت به سال گذشته تقریبا 8 درصد گران شده است. تمام واحدهای مجاز به عرضه آش و حلیم در سطح شهر تهران با یک بنر متحد‌الشکل که بر روی آن نوشته شده «عاملین فروش غذاهای سنتی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و اتحادیه» از سایر واحدهای عرضه مشخص می‌شوند.

محمدی بیان داشت: این واحدها به صورت تخصصی از سال‌ها آش و حلیم می‌پزند و عرضه می‌کنند و سایر واحدهای عرضه غیربهداشتی و غیرمجاز هستند.

حسینی در ادامه به قیمت عرضه آش و حلیم در ماه مبارک رمضان امسال به شرح ذیل اشاره کرد:

*هر کیلوگرم حلیم معجون با کلیه مخلفات 15 هزار تومان

*هر پرس حلیم معجون 8 هزار تومان با مخلفات

*هر کیلو گرم آش شله‌قلمکار با مخلفات (سیر و پیاز) 15 هزار تومان

*هر کیلوگرم حلیم و شله‌قلمکار ساده 14 هزار تومان

*هر کیلوگرم انواع آش از قبیل آش رشته و آش دوغ با مخلفات 13 هزار تومان 

*هر کیلوگرم انوع آش از قبیل آش رشته و آش دوغ بدون مخلفات 12 هزار تومان

*هر پرس آش رشته ساده 7 هزار تومان

وی با بیان اینکه هر پرس آش و حلیم با مخلفات در ایام ماه مبارک رمضان با قیمت 8 هزار تومان عرضه خواهد شد، گفت: شهروندان می‌توانند تخلفات را به شماره تلفن 77639658 اطلاع دهند.

 

 

زولبیا و بامیه:

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‎فروشان در خصوص قیمت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان گفت: پیشنهاد ما برای افزایش قیمت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان 15 درصد بوده که این رقم هنوز از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده تایید نشده است.

وی در ادامه افزود: پیش‎بینی می‌شود قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه با احتساب افزایش 15 درصدی به 12 هزار و 500 تومان برسد که با وجود مخالفت‎های سازمان حمایت باید درانتظار رقم کمتری برای این کالا باشیم.

علی بهره‌مند در توضیح علت مخالفت سازمان حمایت با افزایش 15 درصدی قیمت زولبیا و بامیه تصریح کرد: سازمان حمایت افزایش 15 درصدص قیمت زولبیا و بامیه را به علت بالا رفتن نرخ هر کیلو از این شیرینی تصویب نمی‎کند و این در حالی است که این نرخ از سوی کمیسیون فنی در روزهای قبل به تصویب رسیده بود.

بهر‌ه‌مند درانتها خاطر نشان کرد: با توجه به عدم تایید افزایش 15 درصدی نرخ زولبیا و بامیه از سوی سازمان حمایت این رقم به 10 درصد و قیمت آن نیز به کیلویی 12 هزار تومان برسد ولی قیمت نهایی این محصول در آینده مشخص خواهد شد.

 

سبزیجات:

حسین مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اظهار کرد: هم‌اکنون در وضعیتی قرار داریم که تولید انواع سبزیجات به حدی است که هیچ مشکلی نیست و گزارشی از آسیب دیدن تولید یا نبود محصول برای عرضه نیز وجود ندارد بنابراین دلیلی برای تغییر قیمت آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت انواع سبزیجات در روزهای گذشته هیچ تغییری نکرده است، افزود: هم‌اکنون هر کیلوگرم قیمت سبزی خوراکی از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم سبزی آشی و پلویی از ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، تنها قیمت اسفناج در بین سبزیجات که برای پختن آش مورد استفاده قرار می‌گیرد آن هم در ۱۰ روز اول ماه مبارک رمضان قدری افزایش پیدا می‌کند که البته در صورت کمبود مقطعی این محصول می‌توان از سبزی‌های جایگزین استفاده کرد.

مهاجران گفت: در حال حاضر تنها مشکل در زمینه عرضه و قیمت پیاز است که فقط از شهرستان دزفول تولید و عرضه می‌شود که به زودی و با ورود تولید فلاورجان استان اصفهان بازار میوه و سبزی از این محصول نیز اشباع می‌شود و هم‌اکنون قیمت پیاز سفید شیری کیلویی ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ و پیاز زرد کیلویی ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان است.

 

برج:

برنج ایرانی درجه یک نسبت به برنج خارجی از تقاضای بیشتری برخوردار است. درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم برنج درجه یک در عمده‌فروشی‌ها حدود 8000 تا 11 هزار تومان و در مغازه‌های سطح شهر تهران حدود 12 تا 16 هزار تومان است. به‌عنوان مثال هم اکنون هرکیلوگرم برنج طارم اصل حدود 10800 تا 12 هزار تومان در مغازهای سطح شهر قیمت دارد.

همچنین برنج هاشمی درجه یک که جزو برنج‌های پرمصرف ایرانی است، در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران 10800 تومان قیمت دارد. نرخ این نوع برنج در مغازه‌های سطح شهر تهران به بیش از 15 هزار تومان نیز می‌رسد. در میان دیگر اقلام برنج ایرانی، برنج شیرودی کیلویی 8600 تومان، برنج ندا کیلویی 8400تومان، برنج نیم‌دانه کیلویی 5500تومان، برنج نیم‌دانه معطر 6800تومان، برنج فجر کیلویی 9400تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی 10800تومان در مغازه‌های سطح شهر تهران فروخته می‌شود.

برنج‌های خارجی از عرضه و مصرف کمتری در بازار برخوردار هستند. برنج هندی دانه بلند ممتاز کیلویی 5200 تومان در مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت دارد. همچنین هر کیلوگرم برنج وارداتی پاکستانی باسماتی 5600 تومان در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود. در میان دیگر اقلام برنج خارجی، برنج وارداتی اروگوئه کیلویی 2700تومان، برنج تایلندی 2000تومان و برنج آرژانتینی 2700تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شود.

 

چای، قند و شکر، خرما و زعفران

هر کیلوگرم چای ایرانی درجه یک بین 15 تا 18 هزار تومان و چای ایرانی درجه دو بین 8000 تا 10000تومان عرضه می‌شود. همچنین چای خارجی که به گفته فروشندگان مشتریان بیشتری دارد بین 20 تا 40هزار تومان قیمت دارد که در میان چای‌های خارجی، چای هندی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

خرما یکی از اصلی‌ترین اقلام در سفره ماه رمضان است که بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم رطب مضافتی ممتاز بم 7900 تا 8900 تومان، خرما پیارم 16500 تا 19200و خرما ربی ممتاز 6600 تا 7600 تومان در مغازه‌های سطح شهر تهران است.

همچنین هر کیلوگرم قند خرد شده در بازار به قیمت 3400 تومان و هرکیلوگرم شکر 2900تومان عرضه می‌شود. اما زعفران نیز که در ماه رمضان برای تهیه غذاها و دسرهای افطاری استفاده زیادی دارد، با افزایش تقاضا همراه می‌شود. زعفران مثقالی به‌طورمتوسط در برندهای مختلف بین 30 تا 35هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

 

 

***قیمت اقلامی که از پایداری بیشتری نسبت به سایر محصولات برخوردار است را در بالا آوردیم. امیدواریم وعده‌های مسئولین برای تامین کالاهای خوراکی اساسی و کنترل قیمت آن‌ها عملی شود تا با آرامش و امنیت اقتصادی، ماه میمهانی الهی را پشت سر بگذاریم.


پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*